Vind je balans!
21 april 2017

Maart 2017:

Geen uren afzien in de sportschool maar toch in shape?

 Hoe is het met de uitvoering van je goede voornemens? Lukt het? Heb jij ook besloten om dit jaar écht meer te gaan bewegen?

De afgelopen weken heb ik dit besluit al vaak gehoord!

‘Ik moet echt gaan sporten’, ‘mijn conditie is heel slecht’, ‘ik eet iedere dag een gebakje en eerst kwam ik er geen gram van aan, maar nu… en dat gebakje is me heilig’, ‘ik wandel iedere dag en ik fiets heel vaak naar Oss maar…. ik moet écht meer gaan bewegen’. Pfff, een hele klus want sporten is echt niet mijn ding. Al veel enthousiastelingen hebben de sportschoenen aangetrokken en volgen de circuittraining in mijn studio. Geen tijd is geen excuus meer, het duurt maar 30 minuten.

Wat is nou een circuittraining?

Dit is een workout die gericht is op vetverbranding en behoud van je spiermassa. 2 Weken circuittraining is effectiever dan 2x per week een uur hardlopen. Door 2 weken circuittraining verbeter je je uithoudingsvermogen net zoveel als door 8 weken duurtraining.

Je start met een goede warming-up. Zodra het lichaam opgewarmd is ga je beginnen met een ronde van 8 componenten. Per component voer je een korte, explosieve training uit van 30 seconden, afgewisseld met korte rustpauzes. 30 seconden van hoge inspanning gevolgd door een korte periode van rust. Hierna nog een ronde van 45 seconden per onderdeel.                                                                     Je gaat tot het gaatje, binnen enkele minuten zul je dan ook naar adem happen. En dat is precies waarmee het zich onderscheidt van een reguliere cardio workout van 30 minuten.                     Het is geen training die je doet terwijl je gezellig met een vriendin bijkletst. Je voelt je spieren branden (vanwege verzuring) en je bent compleet gesloopt tegen de tijd dat de workout voorbij is.                                                                  Je verbrand als een malle vet, je conditie verbeterd met sprongen en je wordt zichtbaar strakker.

De reden dat de circuittraining zo goed werkt om af te vallen, is het afterburn effect. Ook na de training blijft de calorieverbranding zo’n 48 uur doorgaan. Als je na de training op de bank ploft zul je nog steeds calorieën en vet verbranden. Je stofwisseling in rust gaat omhoog en je spiercellen worden aangespoord om vet te verbranden en de vetreserves aan te boren.

De circuitraining vergt veel energie maar je hoeft echt geen getraind atleet voor te zijn. Begin rustig en doe wat je aankunt. Het geheim van het succes ligt in het op de juist manier uitvoeren van de bewegingen in je eigen tempo.

De training geeft geoefende sporters een nieuwe uitdaging en beginners razendsnelle resultaten. Vanwege de afwisseling en het afzien kom je niet toe aan verveling.

 

Met sportieve groet, Mirjam van de Camp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *